FIFI Awards är ett årligt evenemang inom parfymbranschen som sponsras av The Fragrance Foundation som hedrar och prisar branschens mest kreativa landvinningar. Evenemanget är det mest framträdande och prestigefyllda inom parfymernas värld. Dessa utmärkelser har hållits årligen i New York sedan 1973 och ca 1000 medlemmar deltar i denna gemenskap av designers och kändisar från mode, teater, film eller TV-industrin. Det här är listan på utmärkelsen Fragrance of the Year - Prestige för kvinnor under perioden 2005 - 2015
Giorgio Armani Sí är en elegant parfym som den medvetna kvinnan använder vid alla olika tillfällen, från vardag till fest. I samband med lanseringen stod det klart, efter en lång tids spekulationer att personen som pryder reklamomslagen är skådespelerskan Cate Blanchett. Parfymören som skapat denna fabulösa parfym är Christine Nagel.
Jämför prisNär Estée Lauder lanserade Modern Muse gjorde man det som ett första steg i att återta platsen bland de ledande parfymhusen efter en lång tids frånvaro. Succén dröjde inte länge och redan året efter vann man en prestigefylld trofé på Fifi awards. Parfymen symboliserar den moderna, självständiga kvinnan med det stora självförtroendet.
Jämför pris2012 lanserade Marc Jacobs sin nya parfym DOT. En fräsch parfym vars toner är ljusa där fruktiga toner blandas med blommor och exotiska inslag. En parfym som besitter förmågan att lätta upp stämningen och sprida glädje runt sig. Marc Jacobs DOT är det framgångsrika resultatet av samarbetet mellan parfymörerna Annie Buzantian och Ann Gottlieb.
Jämför prisTom Ford Violet Blonde är den första av tre parfymer som lanseras i hans nya självbetitlade kollektion. Violet Blonde är en glamourös, sofistikerad parfym med tydliga inslag av viol, en parfym för den medvetna och självsäkra kvinnan. Ansiktet utåt för reklamkampanjen är den blonda modellen Lara Stone.
Jämför prisGucci Guilty lanserades 2010 och är en parfym med tydliga inslag av mandarin, persika, rosépeppar och patchouli. Det är en glamourös parfym skapad för den modiga, djärva och sexiga kvinnan som gillar fester och andra tillställningar där hon får släppa loss.
Jämför prisNär Marc Jacobs lanserade Lola var succén ett faktum, det blev en storsäljare som nådde stor framgång och belönades välförtjänt med en Fifi award. Parfymörerna bakom Marc Jacobs Lola är Calice Becker och Yann Vasnier. Parfymen har inslag av bland annat rosor, päron, rosépeppar och grapefrukt.
Jämför prisL.A.M.B är en ljus, fräsch och ren doft som piggar upp med sin närvaro. Dess feminina noter innehåller tydliga inslag av blommor som landar i en bas av sensuell mysk. Parfymen är skapad av Firmenich, ett av de ledande parfymhusen som skapat mängder av framgångsrika parfymer.
Jämför prisMarc Jacobs Daisy är en parfym skapad för den sofistikerade, förföriska och bländande kvinnan som ändå smälter in med sin enkelhet. Marc Jacobs Daisy har i sina första noter tydliga inslag av blommiga, fräscha toner som sedan landar i en trygg bas av trä och mysk. Alberto Morillas, den framgångsrike parfymören har här lyckats skapa en modern klassiker.
Jämför prisJuicy Couture blev efter att den lanserats en omedelbar succé, dess blommiga och fruktiga toner tilltalade såväl folket som kritikerna och den belönades med en Fifi award. Juicy Couture är en parfym med många ansikten. Parfymören Harry Fremont har lyckats balansera tonerna så att den är lätt, fräsch och sexig utan att ta för stor plats.
Jämför prisNarciso Rodriguez for Her är en parfym för den moderna och fria kvinnan som är medveten om sin sexualitet. Med tydliga inslag av sensuell mysk är det ett medvetet val av parfymörerna Christine Nagel och Francis Kurkdjian att spela på kvinnans sensuella, lustfyllda och förföriska sidor.
Jämför prisPrada by Prada är en orientalisk parfym som är den första parfymen som Prada lanserade för försäljning utanför sina egna butiker. Parfymen har genomgående tydliga toner av bärnsten som ger den dess karaktäristiska doft. En tilltalande parfym som haft stor genomslagskraft och placerat Prada bland de stora parfymhusen.
Jämför pris